Co přijde, když se necháte přemluvit








Asi už někdy ve středu jsem dostala strašnou chuť psát. Položit prsty na klávesnici, jako klavírista na klávesy, a spustit tu hru prstů. Ve středu jsem ale neměla volnou chvíli. Rozhodla jsem se nechat si psaní na neděli. Ani už nevím, o čem jsem chtěla psát, zda to bylo to samé, co dnes nebo něco jiného. To není až tak důležité, důležitější je, že jsem se na to prostě těšila.

Nedávno jsem byla na třídním srazu. Řeknete si, že to není nic neobvyklého. Ale jak pro koho. Pro mě to bylo trochu výjimečné. Srazy, se střední, což jsem zapomněla zmínit, ale vlastně i se základkou, i když to vím jen o jednom, který se nakonec pro téměř nulovou účast zrušil, jsem zatím všechny bojkotovala, ignorovala. Co bych tam dělala, s kým si povídala, když ani ve škole jsem se s nikým moc nevybavovala. Jsem introvert, těší mě. Na základce to bylo o něco lepší, přeci jen pokračujete se stejnými dětmi, co jste chodili do školky, alespoň tedy na vesnici. Do první třídy nastupujete jako malé děti, ve věku, kdy seznamování není až takový problém, a hlavně s těmi samými dětmi, víceméně, trávíte denně devět let.


Na střední už je to horší. Je vám 15, 16, doznívá puberta, hledáte se, nevíte, co se sebou, jak se chovat. A na to seznamování a poznávání máte „jen“ čtyři roky. Musím se přiznat, že já jsem měla velice šťastnou ruku při výběru spolužačky, ke které jsem si sedla. 

Pamatuju si to jako dnes, kdy jsem po doprovodu mamky a mladší sestry, vešla do třídy, možná se trochu přikymácela, protože jsem měla svoje první boty na vyšším podpatku, určené do tanečních. V naší třídě byly dveře hned u tabule, vpředu. První, co jsem tedy udělala, abych nestála všem na očích, bylo, že jsem zaplula podél lavic dozadu a prohlížela si volná místa, všem za zády. Vybrala jsem si druhou lavici uprostřed. Už si nepamatuji, jestli jsem vůbec měla na výběr, přišla jsem už do skoro plné třídy. Zeptala jsem se, jestli je tu volno a spolusedící se mi představila stejným jménem, co vlastní moje mamka. Náhoda? Jsme spolu v kontaktu do dnes a jak hodně mi ovlivnila život, o tom se třeba rozepíšu jindy.


Ale abych se vrátila zpátky k tomu srazu. Vlastně za to může zase tahle kamarádka, že jsem šla. Původně jsem neměla v plánu o tom vůbec přemýšlet. Na posledním, co byl někdy před rokem, jsme taky nebyly, tak proč to měnit. Chyba! Jsem moc ráda, že jsem šla, i když se mi vůbec nechtělo. Nevím, jestli to máte taky tak, ale mně představy o člověku zamrznou v čase, kdy jsem ho viděla naposledy. 

Prostě, když jsem ve škole někoho nemusela, nebavila se s ním, proč by to o pět let později mělo být jinak. A vlastně jsem ráda, že jsem se ve svých předsudcích zklamala a neutvrdila. Včera jsem se totiž bavila s lidmi, s kterými jsem za celé čtyři roky neprohodila ani slovo. Nebála jsem se na cokoliv zeptat, s kýmkoliv konverzovat. Asi za to může uvolněná atmosféra i jiná půda než ta školní. Ale nepředstavujte si tu uvolněnost špatně, většina z nás musela řídit.


S kamarádkou jsme se shodly, že fyzicky se vlastně nikdo moc nezměnil, ale psychicky už je každý někde jinde. Dobře, ne každý, s někým, když mluvíte, pořád si připadáte jako před těmi pěti lety. Ale to jsou výjimky. Taky mě překvapilo, že ač jsme studovali obchodní akademii, můžu mít kontakty ve spoustě jiných oborů. Ne každý si v 15 vybere správně a chce v tom pokračovat do důchodu. 

Abych to tedy shrnula. Na sraz se mi jít nechtělo, ale jsem ráda, že jsem šla, že jsem se nechala přesvědčit. Příjemně mě ten večer překvapil. A tím se zase potvrdila ta všeobecně známá pravda, že ty nové, vzrušující, překvapivé věci nezažijete ve své komfortní zóně, doma na gauči, ale musíte tu zónu překročit, přelézt, podlézt, prostě se z ní dostat jakýmkoli způsobem. Však vy už si poradíte. 

Ilustrace: @market.a.rt

Komentáře