Proč pořád čekat AŽ...? Udělejme to hned!







Až bude lepší počasí, pojedeme na brusle. Až budu mít víc času, přečtu si tu knížku. Až nebudu bydlet s rodiči, začnu to dělat jinak. Až to budu potřebovat, začnu se učit vařit. Až budu jezdit sama, budu určitě líp řídit. Až budu mít svůj byt, zařídím si ho podle svého. Až budu mít víc našetřeno, pojedu na dovolenou. Až budu sama doma, budu cvičit. Až budu mít víc času, budu víc číst, budu psát. Až budu velká, dospělá, dostuduju, najdu si pořádnou práci. Až bude hezky, bude zima, budu mít víc času, budu mít svou kuchyň, svou šatnu. To počasí mi připomnělo mou prababičku, která vždycky říkala, že přijede na návštěvu, až bude hezky a tepleji. Kdyby ji vždy babička nevzala s sebou, jako hotovou věc, bez otázek, nevím, kolikrát bychom prababičku viděli.

Doplňte si, co je libo. A teď se zamyslete nad tím, zda je opravdu nutné čekat AŽ. Neudělá vám to větší radost teď hned? Nebo to vlastně už ani nechcete a přejete si něco jiného? Proč všechno odkládat až na potom. Já jsem se třeba postupně naučila tohle odkládání odbourat u čtení článků nebo sledování videoklipů. Někdo hodí na Instagram odkaz na novou písničku nebo článek. Dřív jsem si řekla, to si přečtu, poslechnu, až budu mít volnou chvíli. Postupem času jsem ale přišla na to, že u mě, v tomto případě, se potom rovná nikdy. Pokud si chci článek opravdu přečíst a zajímá mě, na písničku jsem zvědavá, tak to udělám hned, protože tu chvilku si udělám a potom bych se k tomu už stejně nedostala.


Věřím, že těch svých AŽ bychom každý vymysleli několik stránek, ne-li ještě delší seznam. Ale opravdu musíme čekat až? Nejde to teď hned? Dobře, je pár výjimek. Přeci jen když bydlíme ještě u rodičů, asi jim nezačneme najednou přestavovat celý byt. Ale co takhle začít u svého pokoje. Třeba jen malá změna, nemusíme hned měnit výmalbu z bílé na červeno. Stačí jen malé detaily. Můžeme si nechat vytisknout pár svých fotek a pořídit si na ně nástěnku anebo přivázat provázek na dva hřebíčky a místo šňůry na prádlo máme instalaci na naše fotky. Takových tipů samozřejmě existuje kupa, ale tady nejde o tipy na modernizaci pokoje. Tady jde o to, udělat to teď hned, ne AŽ… určitě si každý dokáže dosadit to svoje.

Naopak ale existují případy a situace, kdy je právě na místě slůvko AŽ použít a bez něj to nejde. Přečtu si tu knížku, až ji budou mít v knihovně. Jsem trpělivá a nepotřebuju hned běžet do knihkupectví a koupit si ji. Auto (dům, byt) si pořídím, až si něco našetřím. Není chytré si hned někde půjčovat a chtít mít takové věci hned teď, okamžitě. Při rekonvalescenci nebo nemoci také není dobré příliš spěchat a vyplatí se si na to svoje, až budu zdravý, počkat. A určitě vymyslíte celou řadu dalších věcí, u kterých je vhodné chvíli počkat. To abychom si tady nevytvářeli nějaký pocit, že všechny až jsou špatná a odteď je to zakázané slovo. Některé okamžiky prostě mají svůj čas.


Často se mi stává, že vidím na internetu nějakou inspiraci třeba na výlet, ale řeknu si, že to teď nejde a prostě… doplňme si cokoliv. A tady mě zase blokuje to AŽ. No dobře, přiznejme si to, blokuju jen já sebe. Žádný panáček s jménem AŽ mě pod krkem nedrží, ani mi nebrání otevřít dveře ven. Ten panáček bydlí jen v mé hlavě a už mu nestačí jen malá komůrka v rohu, ale začíná se pěkně roztahovat po celé hlavě.

Jenže AŽ přeci jen nebydlí úplně sám, má spolubydlící. Nazývejme ji třeba KREATIVITA. A můžu vám říct, že slečna KREATIVITA by si měla rychle najít někoho na pomoc. V nejlepším případě rovnou celou partu, která by se skládala z VŮLE, SEBEVĚDOMÍ, CÍLEVĚDOMOSTI, SEBEJISTOTY a CTIŽÁDOSTI. A spolu by porazily tu ošklivou stařenu LENOST a otravné AŽ. Ale pozor! Zdá se, že naše silná parta právě vyhrává, VŮLE jde dopředu a LENOST couvá. Jinak bych přeci tohle ani nepsala. A vlastně by tenhle blog vůbec nevznikl.

Pojďme si teď společně, pro začátek, alespoň jedno malé AŽ zkusit odstranit. Zbavit se ho. Smést ze stolu, z mysli, vyhrát nad tím panákem, co se nám tak roztahuje v hlavě. Určitě si každý vybaví jednu věc, kterou chtěl udělat AŽ, ale vlastně pro to nemá žádný podstatný důvod. Tak šup, pojďme do toho a třeba budeme dost překvapeni, co se stane.

Ilustrace: @market.a.rt

Komentáře