Kde trávíte Vánoce?






 
Štědrý večer můžeme trávit ve dvou, s nejbližší rodinou, s celou rodinou, případně s přáteli, doma, u rodičů, u prarodičů, na horách, u moře, kdekoli se nám chce. Někdo dává přednost klidné oslavě jen ve dvou, jiný si nedovede představit Štědrý večer bez ruchu a radosti celé široké rodiny. Záleží na člověku samotném, ale i na situaci a tradicích v rodině.

Já si třeba upřímně neumím představit, že bych Vánoce měla trávit někde v teple, u moře, daleko od svých nejbližších. Připadala bych si jako, že žádné Vánoce ani nejsou, nebo, že se někde odehrávají beze mě a já o ně tento rok přišla. Vánoce mám zkrátka spojené s rodinnými návštěvami a neumím si to představit jinak. Ani moc nedokážu pochopit, když někdo jen oslaví Štědrý večer, a hned 25. sedá na letadlo a mizí pryč.

Samozřejmě je mi jasné, že ne pro každého jsou Vánoce šťastným a veselým obdobím, v tom případě chápu, že se je snaží přežít, a lépe jim to půjde někde daleko, kde se jim nebudou tolik připomínat. Na světě je i spousta lidí, kteří ani nemají, s kým Vánoce strávit. Ale chápu, že i ti, co sice mají Vánoce, s kým trávit, stejně raději odjedou pryč, protože si delší volno chtějí užít v klidu a bez řečí.

Když si představím Štědrý den někde na horách na chalupě, určitě to má své kouzlo. A například pro rodiny, které bydlí v malých bytech a nemají se kde jinde setkat s celou rodinou, je to určitě skvělý nápad. Pár dní strávit v rodinném kruhu v zasněžené chaloupce, kde si všichni rozdělí úkoly a připraví si společně krásný Štědrý večer. I když si myslím, že bez alespoň malých hádek se to obejde málokde 😊

 
Ale když si představíte, co všechno byste si na takovou chalupu, ještě hůř, pokud není vaše, chtěli vzít s sebou, abyste si připravili Vánoce podle svých představ, možná vás lákavá vidina zasněžené roubenky přejde. Když si představím sebe, jak chci do auta nacpat všechny dárky, jídlo, cukroví, výzdobu, teplé oblečení, tak mě by to teda přešlo rychle 😊 
 
Ale zase využít vánoční svátky na několikadenní lyžovačku spojenou s oslavou nového roku někde u krbu v zasněžených horách, by se mi taky líbilo. Mým tajným přáním je oslavit silvestra v útulné, vánočně vyzdobené chaloupce s krbem, na horách. Přes den bychom lyžovali, se setměním se vrátili do chalupy a začali chystat dobroty a zábavu na poklidnou oslavu, která by vyvrcholila půlnočním pozorováním ohňostroje v údolí.

Stejně tak mě moc neláká představa Štědrého večera v širokém rodinném kruhu. Vím, že hodně rodin to tak má a jinak si to neumí představit, jsou už zkrátka na ten ruch zvyklí, ale já mám radši svůj klid. I když jednou bych si to ráda zkusila, sedět pod stromečkem společně s celou rodinou, obzvlášť s dětmi to musí být krásné.

Pro mě představa ideálního Štědrého večera vypadá tak, že ho strávím se svou nejbližší rodinou. A tím myslím buď rodiče se sourozenci, nebo partnera a své děti. Naopak mi přijde trochu smutné, když někdo tráví Štědrý den jen ve dvou, v takovém případě mi osobně přijde hezčí, když je večeře a nadílka u rodičů jednoho z partnerů. I tak mi je ale jasné, že někdo prostě slaví radši sám ve dvou a ve svém. 


 
A to mi taky vlastně přijde hodně důležité. Abych Štědrý den trávila posledními přípravami doma a podle svého. Protože, když jste jinde než doma, pořád jste na návštěvě a nemůžete do průběhu až tak moc mluvit. Štědrý den mi přijde jako ideální den na to, být jen zavření doma, připravovat se na večer, sledovat pohádky a nikam nevylézat a nejezdit.
 
Zkrátka nasávat tu domácí vánoční atmosféru, tu útulnost, cítit to napětí a těšení se ve vzduchu, očekávat stmívání a tu kouzelnou chvíli, kdy už konečně přijde Ježíšek. A vůbec přeci nezáleží na tom, jestli je vám pět, dvacet, nebo šedesát.

Abych to shrnula. Má představa ideálních Vánoc je následující. Štědrý den trávit v klidu a pohodě doma s nejbližší rodinou, ale hned následující svátky využít k návštěvám členů širšího kruhu rodiny, k okouknutí stromečků a výzdoby u ostatních, a k tomu, na Vánocích nejdůležitějšího, což je ochutnávání nových druhů vánočního cukroví 😊 
 
A nejlépe, když se všechny návštěvy pěkně opětují, až se přehoupneme k silvestru. Osobně zastávám názor, že Vánoce by se měli trávit s rodinou a silvestr s přáteli 😊 Ale stejně je na celých Vánocích nejdůležitější to, abyste je trávili, s kým a jak chcete, abyste je využili k odpočinku, ke zpomalení, a k nabrání sil do dalšího roku.

Jak trávíte vánoční svátky vy? A jak by vypadaly vaše ideální Vánoce? 😊

Komentáře