Sny






 
Chtěla bych umět číst sny. Co znamenají? Co nám přináší? Proč se nám zrovna teď zdá zrovna tohle? Co nám sny říkají? Naznačují nám snad naši budoucnost nebo vysvětlují nejasnosti z minulosti?

Říká se, že se nám do snu může promítat to, co nás zrovna trápí, co řešíme, na co myslíme před spaním. I to se mi párkrát stalo. Nebo, když jsem měla další den něco důležitého, tak se mi kolikrát zdálo, že jsem zaspala, ujel mi vlak, nebo vznikla jiná komplikace.

Neuvědomuji si ale, že by se mi to někdy stalo naopak. Že bych před spaním myslela na něco pěkného, a to se mi povedlo promítnout do svých snů. Ale přejí se přece krásné, sladké sny, nikdo nám nepřeje noční můry, ale i navzdory přání to většinou moc nefunguje. Říká se, nech si něco pěkného zdát, ale jde to ovlivnit nebo ne?


Je pravda, že se nám každou noc zdají sny, když my si ráno pamatujeme jen některé? Ráno se vás někdo zeptá, co pěkného se vám zdálo, ale já si třeba pamatuji tak jeden dva sny za týden. Zdají se mi tedy každou noc, jen si je nepamatuji?

A jak je možné, že v nás sny zanechávají určité pocity? Ráno se probudím s nějakým pocitem nebo náladou, a přemýšlím, proč se tak cítím, až se mi vybaví sen z předešlé noci. Pokud se mi zdá něco hodně nesrozumitelného, bláznivého a nevysvětlitelného, většinou nad tím moc nebádám. Ale když se mi do snu promítnou mně známé osoby nebo situace, už nad snem začínám přemýšlet, co mi tím asi chtěl sdělit.

Nedávno se mi třeba zdálo, že jsme s několika kamarády někde na dovolené. A s jedním z nich jsme se tam zničehonic sblížili, a mě najednou zaplavil takový ten pocit, který se těžko vysvětluje. Jako, že je všechno správně, a že to je konečně přesně tak, jak má být. Takový ten hřejivý pocit jistoty, bezpečí, něhy a lásky. 


 
Na tom samotném snu by nebylo nic až tak divného, jenže já se s tím pocitem i probudila. Vybavila jsem si ten sen, a hlavně toho kamaráda, a nechápala jsem. Jsme kamarádi, z obou stran to vždycky tak bylo, tak co ten sen měl znamenat? Naznačoval mi snad, že by mezi námi mohlo být něco víc? Že mě třeba taková myšlenka někde v podvědomí i napadla? Pochybuju, že by sny byly až tak mocné, že by mi naznačovaly, jak se na to dívá on. Zase pořád je relativně alespoň trochu vysvětlitelné, že sny mají co dělat s naším podvědomím, a ne, že je nám zasílá někdo jen tak odněkud.

Ale jedno, co jsem si po tom snu uvědomila, mi jasné je. Ten pocit. Ten pocit, který jsem nezažila ani nepamatuji. A díky tomu snu jsem si musela přiznat, jak moc mi chybí, což jsem do té doby ani netušila, nebo spíš záměrně potlačovala.

Vím, že existují snáře a někdo možná ve snech číst trochu umí, taky jsou určité symboly přisuzovány určitým událostem. Třeba, když se vám zdá o penězích, hadech, smrti apod. To bych ještě chápala, že podle toho jde sen nějak vysvětlit, že si každý najde něco, na co mu to zrovna sedí. Ale vysvětlit sen komplexně? Celý příběh, který se nám zdá? Jde to vůbec? Je to možné? Nebo sny zůstanou navždy jednou z mnoha neprobádaných oblastí našich mozků?

Komentáře