Povinná četba - pro snadnější výběr







Ahoj všichni! Jak se máte o takovém krásném podzimu? Chodíte na procházky? Pozorujete tu nádhernou hru přírody s barvami? Sbíráte kaštany? Pamatujete ještě, kdy jste si z nich naposledy vyrobili ta nepovedená zvířátka, která měla vždy problém udržet rovnováhu na rozdílně dlouhých špejlových nohách 😊 Alespoň já si to tak pamatuju. My jsme včera měli rodinnou oslavu, a zrovna jsem dvě ta kaštanová zvířátka dostala.

A když venku zapadne sluníčko, mimochodem v tomhle období jsou ty západy nádherné, uděláte si taky nějaký čas na čtení? Na ty opuštěné knížky, které vám leží na nočním stolku nebo v policích? Já se vám musím s něčím pochlubit. V pátek se mi povedlo dočíst knížku Dopisy, které nikdo nečetl od Iony Grey. Na tom samozřejmě nic k chlubení není, ale protože je v knihovně už rezervovaná a musí se v pondělí vrátit, měla jsem na ni kratší dobu, než bych normálně potřebovala. Knížka má 438 stran a já jsem se do ní natolik začetla, že jsem za pět dní stačila přečíst zbývajících 287 stránek (kdyby vás to zajímalo, vychází to v průměru 57,4 str. na den 😊).

Pro vášnivé čtenáře to nemusí být vůbec nic, ale pro mě, která čte poslední dobou hodně pomalu a málo, to bylo jako návrat do starých časů, kdy jsem neměla problém přečíst tři sta stránkovou knížku za týden, někdy i za tři dny. Mám sama ze sebe radost, že se mi to povedlo. Samozřejmě na tom má svůj neméně důležitý podíl i samotný příběh. Ráda bych vám Dopisy doporučila. Je to kniha, která mě po dlouhé době hodně zaujala, a s klidem ji zařadím mezi ty nejlepší a s nejsilnějším příběhem, co jsem vůbec četla.

A pokud máte rádi, tak jako já, příběhy z válečného období, tady konkrétně z druhé světové války, které se navíc prolínají a rozplétají v přítomnosti, je to kniha pro vás. Má velice silný, smutný, zamilovaný, nešťastný příběh. Ale zaručuju vám, že se od něj nebudete moct odtrhnout 😊

A jak už z názvu vyplývá, dnes bych se chtěla četbě opět trochu více věnovat. A to konkrétně té povinné, i když to slovo nemám moc ráda. Protože i já, když slyším, že je něco povinné, naschvál to dělat nebudu 😊 Chtěla bych vám ale trochu pomoci se v tom množství knih zorientovat, a navíc jsem vám to slíbila tady, a já své slovo držím 😊

Musíme si přiznat, že co se týče maturantů roku 2020, není už moc času na hrdinství. Proto jsem za vás udělala takový menší průzkum, zapátrala v paměti, a rozdělila jsem vám povinnou četbu podle různých kritérií. Do každé kategorie jsem vybrala, podle mě, nejvhodnější zástupce. Snad vám to alespoň trochu usnadní výběr a pomůže. Byla bych ráda, kdybyste mi dali vědět, případně se ozvali s nějakými otázkami. Na vše vám ráda odpovím 😊 A kdybyste potřebovali hledat ještě dál, ráda bych vám doporučila blog Červená propiska, kde se o povinné četbě pěkně rozepsaly, a navíc, když budete pátrat, mají tam i zpracované rozbory některých děl. A když už jsem dnes u toho doporučování 😊 nenechte bez povšimnutí i jejich Instagram, který plní češtinářskými perličkami, i se nás snaží jednoduchou formou vzdělávat.


Nejhubenější povinná četba

Máj – Karel Hynek Mácha

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal

Maryša – A. a V. Mrštíkové


II. světová válka

Zbabělci – Josef Škvorecký

Na západní frontě klid – Erich Maria Remarque

Petr a Lucie – Romain Rolland

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal


Romantika

Petr a Lucie – Romain Rolland

Sbohem armádo – Ernest Hemingway

Směšné lásky – Milan Kundera


Tragédie

Na západní frontě klid – Erich Maria Remarque

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal

Kytice – Karel Jaromír Erben


Komedie

Jak je důležité míti Filipa – Oscar Wilde

Lakomec - Molière

Rozmarné léto – Vladislav Vančura

Hovno hoří – Petr Šabach


Dobrodružství

Robinson Crusoe – Daniel Defoe

Bylo nás pět – Karel Poláček


Divadelní hry

Lakomec – Molière

Maryša – A. a V. Mrštíkové

Jak je důležité míti Filipa – Oscar Wilde


Sci-fi

R. U. R. – Karel Čapek

Válka s mloky – Karel Čapek


Srozumitelné básně

Blues pro bláznivou holku – Václav Hrabě

Kytice – Karel Jaromír Erben


Vhodné pro kluky

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal (sexuální harašení)

Na západní frontě klid – Erich Maria Remarque (morbidní)

Rozmarné léto – Vladislav Vančura (kapesní vydání)

R. U. R. – Karel Čapek (sci-fi)

Lakomec – Molière (komedie)

Hovno hoří – Petr Šabach (Pelíšky)

Směšné lásky – Milan Kundera (krátké, vtipné povídky)


Nejprodávanější podle Knihy Dobrovský

1984 – George Orwell

O myších a lidech – John Steinbeck

Krysař – Viktor Dyk

Kytice – Karel Jaromír Erben

Obrazy z dějin národa českého – Vladislav Vančura


Nemyslím si, že povinná četba je určena jen pro maturanty. Když budete chtít, dají se mezi ní vybrat i velmi pěkné knížky pro běžné čtení. A maturanti se mohou podívat, pokud již nečetli, na můj předchozí článek věnovaný povinné četbě, kde prozrazuju i různé tipy a triky 😉 

Jak jsem psala v úvodu článku o knížce Dopisy, které nikdo nečetl, a o tom, jak jsem překvapila sama sebe, tak mě něco napadlo. Dnes jsem začala číst knížku Osm od Radky Třeštíkové, a vymyslela jsem si takovou motivaci na Instagram. Každý večer vyfotím stránku, kam jsem ten den dočetla. Budu mít přehled, kolik toho za den přečtu, a navíc jsem zvědavá, jak rychle se přiblížím ke konci. Když jsem totiž viděla, že to jde, chci si zase trochu zvednout laťku, a chtěla bych se vrátit k počtu jedna kniha za týden. Sama jsem na to zvědavá 😊 Fotky budu přidávat s #dnesjsemcetla. Můžete se klidně zapojit taky, a budeme se motivovat a burcovat navzájem 😊

Komentáře